ماجرای مسکن ۲۵ متری ؛ ادعای تعاونی‌های عمرانی شهر تهران تکذیب شد

اخبار

ماجرای مسکن ۲۵ متری ؛ ادعای تعاونی‌های عمرانی شهر تهران تکذیب شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اوایل تابستان ۲ سال قبل بین معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران کشمکشی درباره «طرح ملی مسکن اقساطی» شکل گرفت. ماجرایی که تا صدور اطلاعیه از سوی وزارت راه و شهرسازی پیش‌ رفت.

اوایل سال ۱۴۰۰ مدیرعامل اتحادیه‌های تعاونی شهر تهران اعلام کرد به‌دنبال اجرای طرح ملی مسکن اقساطی است.

معاون وقت وزیر راه و شهرسازی بلافاصله به این مسئله واکنش نشان داده و گفته بود: شرکت تعاونی تحت‌عنوان طرح ملی مسکن اقساطی، طرحی را معرفی کرده که هیچگونه ارتباطی با طرح ملی مسکن ندارد و در واقع از عنوان طرح اقدام ملی مسکن سوء‌استفاده شده است.

محمودزاده تصریح کرد: این مجموعه شرکت‌ها پروژه‌هایی را پیش‌فروش کرده‌اند که کاملاً غیرقانونی است و در این خصوص هیچگونه مجوزی از سوی وزارتخانه به آنها ارائه نشده است. طبق قانون، هرگونه پیش فروش ساختمان و مسکن باید از وزارت راه و شهرسازی مجوز رسمی داشته باشد.

در ادامه نیز وزارت راه و شهرسازی اطلاعیه‌‌ای به شرح زیر صادر کرد؛

« وزارت راه و شهرسازی در خصوص «طرح ملی مسکن اقساطی» مسئولیتی ندارد.  اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران که اقدام به ثبت‌نام برای واگذاری مسکن در قالب طرحی تحت‌عنوان طرح ملی مسکن اقساطی کرده، هیچ‌گونه مجوزی از وزارت راه و شهرسازی برای انجام ثبت‌نام و سایر امور از جمله اخذ پول، پیش‌فروش و ساخت‌وساز مسکن ندارد. صرفاً عنوان مطروحه تشابه اسمی با طرح دولتی اقدام ملی مسکن دارد. از این رو تاکید می‌شود وزارت راه و شهرسازی هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال متقاضیان ثبت‌نامی، فعالیت، مبالغ اخذ شده و سایر اقدامات اتحادیه مذکور ندارد.»

ادعای کاهش دوره خانه‌دار شدن به زیر ۱۰ سال

در پاسخ به این اطلاعیه خشایار باقرپور با اشاره به برنامه‌ریزی برای خانه‌کردن مردم با نصف قیمت تمام شده کنونی مسکن در کشور از واکنش وزارت راه و شهرسازی در رابطه با طرح مذکور انتقاد کرد.

وی افزود: بر اساس کار کارشناسی تنها راهکاری که می‌تواند به جامعه کمک کند بدون در نظر گرفتن قیمت‌های نجومی بازار بتوانند صاحبخانه شوند این بود که در ساختار تعاون طرحی را در پیش بگیریم که افراد با پرداخت اقساطی به قیمت تمام شده ساخت نه بر اساس قیمت بازار صاحبخانه شوند. خانوار کم درآمد در مرحله اول ۳۰ متر مربع از یک واحد را مشارکت می‌کند و از محل قدرالسهم خودش می‌تواند در مرحله دوم یک واحد کامل را شرکت کند. در واقع دوره انتظار ۱۱۰ ساله با این برنامه به زیر ۱۰ سال کاهش خواهد یافت.

وی بیان کرد: اساس کار طرح ملی مسکن اقساطی کار مشارکتی است و نیازی به آورده بالا برای خرید زمین نیست. اگر بخواهیم در منطقه ۲۲ زمین و تراکم را تامین کنیم ابتدا باید متری حدود ۱۲ میلیون تومان آورده داشته باشیم. این را به ۱۰ درصد کاهش داده‌ایم. در سازوکار دریافت وجه از متقاضیان به گونه‌ای تنظیم شده (۳ تا ۵ سال زمان ساخت) تا متناسب با نرخ تورم رایج کشور باشد. یعنی اگر فرد به‌عنوان مثال برای هر مترمربع ۱۰۰ هراز تومان قسط می‌دهد سال آینده قسط به اندازه همین ۱۰۰ هزار تومان از سبد درآمدی خانوار خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با بیان این‌که همین پارامترهای واقع‌گرایانه بوده که باعث استقبال فراوان از طرح ملی مسکن اقساطی شده است، گفت: این استقبال برای ما هم باور کردنی نبوده و تا این لحظه حدود ۳۰۰ هزار نفر در سایت اتحادیه برای طرح ملی مسکن اقساطی ثبت‌نام کرده‌اند!

باقرپور در پاسخ به این پرسش که از این تعداد چند نفر واریزی داشته‌اند، اظهار کرد: باید اطلاعات جامع‌تری از سامانه پرداخت دریافت کنیم. خیلی از این افراد در کش و قوس تامین منابع یا تبدیل منابع مالی خود قرار دارند. الان کمتر کسی است که آورده مالی خود را به صورت اسکناس نگهداری می‌کند.

وی با بیان این‌که هر هزینه برای طرح ملی مسکن اقساطی از محل آورده متقاضیان تامین می‌شود، تصریح کرد: این کار در کشور سابقه اجرا ندارد، همه سازندگان هزینه‌ها را به روز رسانی می‌کنند اما ما در طرح ملی مسکن اقساطی هزینه‌ها را در همان زمان تامین می‌کنیم. این کار باعث می‌شود اختلاف قیمت تمام شده با قیمت بازار خیلی باشد. پیش بینی می‌کنیم الان هزینه تمام شده ساخت یک مترمربع مفید یک ساختمان نُرمال حداقل ۱۲ میلیون تومان است.

وی با بیان این‌که بنای کل ساختمان و بنای مفید به ترتیب حدود ۷ و ۱۲ میلیون تومان برای پروژه‌های طرح ملی مسکن اقساطی خواهد بود،‌اضافه کرد: برای خرید یک واحد ۵۵ متری متقاضی حدود ۶۶۰ میلیون تومان پرداخت می کند در حالی که قیمت همین واحد در بازار حدود ۱٫۵ میلیارد تومان است.

به گزارش تسنیم در حالی حدود بیش از ۲ سال از رونمایی طرح نافرجام مسکن اقساطی می‌گذرد که مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران از برنامه ساخت مسکن ۲۵ متری تحت عنوان مسکن اقتصادی خبر داده و گفته بود:  پس از مطالعات ۲٫۵ ساله روی طرح مسکن اقتصادی در روزهای آینده قرارداد اولین پروژه در منطقه ۱۹ شهرداری تهران امضا و عملیاتی می‌شود

باقرپور بیان کرد: مساحت زمین این طرح ۱۱ هزار متر مربع است که حدود ۱۸۰۰ واحد با مساحت ۲۵ تا ۳۵ متر در این زمین ساخته می‌شود.

وی این را هم را گفته که مدیریت شهری منطقه ۱۹ نگاه واقع‌بینانه و مثبتی به این طرح دارد؛ «دیدگاه ما نسبت به احداث این میکرو آپارتمان‌ها ایجاد بستر تشکیل خانواده برای جوانان و افزایش جمعیت در راستای سیاست‌های کلی نظام است.»

این در حالی است که مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در خصوص ساخت مسکن ۲۵ متری در منطقه ۱۹ اظهار کرد: شهرداری تهران و سازمان نوسازی شهرداری هیچ برنامه‌ای برای احداث چنین واحدهایی ندارد و اطلاعاتی هم در خصوص احداث چنین واحدهایی نداریم.

وی تصریح کرد: سازمان نوسازی شهرداری تهران براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته احداث مسکن در سطح شهر تهران را با مشارکت بخش خصوصی و … آغاز و در این زمینه تلاش کرده است.

هدایت با بیان اینکه مساحت واحدهای در دستور کار شهرداری تهران با مشارکت بخش خصوصی کمتر از ۸۰ متر نخواهد بود، گفت: این واحدها در زمان حاضر در شرایط مختلف قرار دارند و پس از آماده‌ شدن تحویل خواهد شد.

از سوی دیگر شهرداری منطقه ۱۹ نیز به ادعای اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در خصوص نگاه واقع‌بینانه این منطقه به ساخت مسکن ۲۵ متری واکنش نشان داد.

روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۹ طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مدیریت شهری منطقه ضمن حمایت از هرگونه طرح تأمین مسکن در قالب ضوابط، مقررات شهرسازی و معماری  به اطلاع می‌رساند؛ اتحادیه مورد اشاره تاکنون هیچ‌گونه اقدامی برای دریافت مجوزهای قانونی و پروانه‌های ساخت و ساز انبوه از معاونت شهرسازی و معماری منطقه ۱۹ با مشخصات بیان شده انجام نداده و در این خصوص با مدیریت شهری ارتباطی نداشته است. ضمناً طی پیگیری از مدیریت موقوفات مروی، درباره عقد قرارداد احتمالی با اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران یا سرمایه‌گذار مرتبط، مشخص شد اقدامی در این راستا انجام نداده است.»

 

محصول پیشنهادی: گل میخ ترافیکی

همین الان میتوانید جهت استعلام قیمت محصول پیشنهادی با شماره ۲-۴۴۴۱۵۴۳۰-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *